چرا پیامبر ۶۴ تا زن داشتند + دلایل های پیامبر

چرا پیامبر ۶۴ تا زن داشتند + دلایل های پیامبر

پیامبر ۶۴ زن نداشتند . بنا بر قول مشهور :پیامبر بعد از حضرت خدیجه با ده زن ازدواج کرد به نامهای: سوده، عایشه، حفصه، زینب دختر خزیمه، ام سلمه، زینب دختر جحش، جویریه، صفیه، ام حبیبه و میمونه. (ازواج النبی، دکتر موسى شاهین )
درباره علت ازدواج هاى متعدد پیامبر و فراوانى همسران وى که دستاویز تهمت هاى ناجوانمردانه مستشرقان نیز، بوده اند به نکات زیر اشاره مى کنیم:
۱. یکى از ویژگى هاى اختصاصى رسول اللَّه ، امکان ازدواج بیش از چهار همسر به صورت عقد دائم بود .(مجمع البیان، ج ۸، ص ۳۶۴. ) دیگران در این ویژگى، شریک نبودند؛ البته این عدم محدودیت، بیش از ده سال دوام نیافت و پس از آن، ازدواج تازه براى آن حضرت تحریم شد .(سید محمد حسین طباطبایى، فرازهایى از اسلام، ص ۱۷۴. )که آیه ۵۲ سوره احزاب، بدان اشاره دارد. از این رو، آزادى ازدواج نامحدود در یک دوره ده ساله، همگان را به رمز گشایى این حکمت الهى سوق مى دهد.
۲. تعدد زوجات و همسران در آن زمان، در منطقه عربستان، یک امر عادى و متداول بود و مختص به رسول خدا نبود و با مسائل هر زمان و مکان، باید با توجه به معیارها و استانداردهاى همان زمان و مکان، نگاه کرد. رسول خدا(صلى الله علیه وآله) با بسیارى از رسوم زمان خود که در تضاد با اهداف و اصول تربیتى اسلام نبودند، مخالفتى نکرد؛ بلکه با واقع گرایى با آنها رو به رو شد تا کم کم آنها را تصحیح کرد و یا از اساس، برطرف ساخت.
۳. حقوق زن در دوره تاریک جاهلى، دستخوش هوسرانى مرد قرار گرفته بود و این حقوق نابود شده، به دست پیغمبر، زنده شد و زن به مقام خویش نایل گردید؛ بدان حد که یکى از آخرین توصیه هاى پیامبر، رعایت جایگاه زن بود و فرمود: «اللَّه اللَّه فى النساء».
۴. پیامبر در ۲۵ سالگى با خدیجه کبرى ازدواج کرد و دوران جوانى و میان سالى را با او گذراند و تا ۵۰ سالگى، یعنى سال دهم بعثت، فقط با آن بانوى بزرگ زیست و تا هنگام درگذشت حضرت خدیجه، با کسى ازدواج نکرد. از این رو، اگر او شهوت ران بود، با زنى مسن تر از خود وصلت نمى کرد و ۲۵ سال زندگى شویى و شور جوانى را با او نمى گذرانید و یا همزمان با نى دیگر، پیوند شویى مى بست.
۵. اگر سخنى در باره ازدواج هاى متعدد مطرح است، درباره مقطع پس از رحلت نخستین همسر پیامبر است؛ زیرا ازدواج هاى متعدد او در ۱۳ سال آخر عمر، یعنى در حد فاصل سنین ۵۰ تا ۶۳ سالگى رخ داد؛ دوره اى که سال هاى پایانى اقامت در مکه و دوران اقامت در مدینه را شامل مى شود. به طور قطع، آن ازدواج ها، عوامل گوناگون دینى، ى، اجتماعى و اقتصادى داشت و براى حل مشکلات جارى بود؛ زیرا سن ۵۰ سالگى، اقتضایى براى خوش گذرانى جنسى مرد ندارد.
علاوه بر این، بسیارى از نى که پیامبر با آنان ازدواج کرد، بیوه بودند؛ جز یک نفر و اکثر از جهت سنى بالا و حتى پیر بودند و برخى بارها با ناسازگارى ها و حسادت هاى نه، پیامبر(صلى الله علیه وآله) را مى آزردند. ر.ک: تحریم (۶۶)، آیه ۱ - ۵.معلوم است که این روش و این نوع ازدواج، روش شهوت رانان نیست.
با این محاسبه، یک انسانِ محقق دوراندیش، نمى تواند براى آن حضرت، انگیزه هاى شهوانى در نظر بگیرد؛ چون ازدواج هاى متعدد، هنگامى ناپسند است که بر محور امیال جنسى استوار باشد که درباره پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله)، چنین برداشتى، ناصواب است. همچنین انسان هاى شهوت ران و تنوع طلب، معمولاً از ازدواج هاى دائم شانه خالى مى کنند و به کامرانى هاى گذرا و آنى مى پردازند؛ در حالى که در زندگى پیامبر، چنین امرى مشاهده نشد.
۶. علت ازدواج هاى پیامبر(صلى الله علیه وآله) را در موارد ذیل، مى توان تحلیل کرد:
الف) اجراى حکم الهى و زدودن افکار غلط جاهلى؛ مانند ازدواج با زینب دختر جحش.
ب) تقویت جایگاه اجتماعى ن آسیب دیده، همچون ن بیوه و اسیر و رفع تلقى منفى عصر جاهلى در کم ارزش بودن یا بى ارزش جلوه دادن آن ن .
ج) دلجویى از ن، به دلیل آسیب هایى که آنان به خاطر پذیرش اسلام، متحمل شدند؛ مانند ازدواج با ام حبیبه.
د) یک حرکت ى و برقرارى پیوند با قبایل و طوایف بزرگ عرب و جلب پشتیبانى آنان؛ چون پیوند با عایشه.
ه) محافظت و تأمین زندگى بیوه ن درمانده و فقیر و یتیمان به جاى مانده؛ مانند ازدواج باام سلمه و زینب، دختر خزیمه.
و) نشان دادن عظمت، شکوه و قدرتمندى اسلام و مسلمین؛ مانند ازدواج با صفیه.
ز) حفظ آنان از خطرات جانى؛ مانند وصلت با سوده.
ح) آزادسازى اسیران و بردگان؛ مانند ازدواج با جویریه. ر.ک: المیزان، ج ۴، ص ۱۹۵ ؛ علامه طباطبایى، بررسى هاى اسلامى، ص ۱۳۲ - ۱۳۹؛ مؤسسه در راه حق، نگرشى کوتاه به زندگى پیامبر اسلام، ص ۲۹؛ رسولى محلاتى، تاریخ انبیاء، ج ۳، ص ۴۷۵ .
در پایان، با اذعان و توجه به این مطلب که محوریت مستشرقان در نشر شبهات و اتهامات درباره تعدد زوجات پیامبر(صلى الله علیه وآله)، اقرار و اعتراف چهره هاى دیگرى از مغرب زمین، دراین باره شنیدنى است ، که ما برای نمونه به سه مورد اکتفا می نماییم :
الف) جان دیون پورت انگلیسى مى گوید: با این که در آن زمان، زیاد زن گرفتن کار بدى نبود، ولى با این حال، حضرت محمد(صلى الله علیه وآله) تا پنجاه سالگى با یک زن زندگى کرد و تا خدیجه زنده بود، زن دیگرى نگرفت. آیا ممکن است کسى شهوت ران باشد و هیچ مانعى هم براى زن گرفتن در کار نباشد، با این حال، با یک زن زندگى کند؛ آن هم با زنى که سنّ بالایى داشته باشد؟عقیقى بخشایشى، همسران پیامبر، ص ۷۸.
ب) توماس کارلایل مى گوید: به رغم دشمنان، حضرت محمد(صلى الله علیه وآله)، هرگز شهوت پرست نبود و این تهمت، بى انصافى است. همان.
ج) گیورگیو مى ‌گوید: محمد(صلى الله علیه وآله) در سال ۵۹۵ میلادى ازدواج کرد و زندگى خانوادگى او، نمونه زهد، تقوا و پاکى بود. او همانند ابراهیم، نوح و یعقوب، در محیطى ساده و بى‌ آلایش زندگى مى ‌کرد. همان.

 

 


اسپندش - دانلود رایگان فیلم، سریال، موزیک و انیمیشن ازدواج ,هاى ,پیامبر ,زن ,مى ,علیه ,صلى الله ,الله علیه ,علیه وآله ,ازدواج هاى ,مانند ازدواجمنبع

طرز تهیه پاکوره هندی

بازیگر نقش خانم بزرگ در سریال ستایش ۳ چه کسی است

بیوگرافی بازیگران سریال ستایش 3 + اسامی کامل همراه با عکس

دانلود فصل سوم سریال ستایش با کیفیت Full HD

عکس پروفایل ، عکس نوشته غمگین جدید و خاص سال ۹۸ – ۲۰۱۹

اکسسوری و لباس زمستانه ضروری برای پسربچه‌ها

"روح الله زم"، مدیر سایت "آمدنیوز" دستگیر شد

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین جستجو ها

مبلمان اداری یکتا مجازی سازی و رایانش ابری عرقیات 1 آموزش زبان پشتو ورزش گرام / varzeshgram SIMORGH بهترین سایت فایل ایرانیان - دانلود فیلم و سریال ایرانی و خارجی روزگار نو rosaleesdq75 Homepage